In 1949 zag de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon in de Volkswagen fabriek een
soort vrachtwagentje, op basis van een kever chassis dat men in de fabriek gebruikte. Hij kreeg een
idee en schetste een bestelbus op een vel papier. De schets leek op een bakblik, maar de VW-
leidinggevenden waren onder de indruk en creëerden op basis van Pon’s idee de eerste Volkswagen
bus. De bus werd gebouwd op, en met componenten van de toen al enorm populaire VW kever,
inclusief de achterin geplaatste luchtgekoelde boxermotor. In 1950 begroette de bus de wereld als de
type 2 transporter (de Volkswagen Kever was type 1).
De Volkswagen bestelbus was zó nieuw en zó origineel dat het bijna een decennium duurde voordat
er een echte concurrent kwam. De minibus werd, naast bedrijven, omarmd door surfers, hippies,
kampeerders. Kortom, iedereen die eenvoud, efficiëntie en @VANture waardeerde.
De genialiteit van deze Volkswagenbus ligt in de configuratie. Volkswagen plaatste de luchtgekoelde
viercilinder aan de achterkant van de bus, net zoals bij de Kever. Dit liet de bestuurder direct op de
voorwielen zitten om zowel een ongelofelijk vooruitzicht te creëren alsook een enorme ruimte achterin.
Dit zorgde tevens voor de klassieke vlakke voorkant.
In Amerika was, en is de bus te bewonderen langs stranden met surfboarden op het dak gebonden.
Het interieur was opzettelijk vlak gehouden met rubberen matten op de vloer. Dat betekende dat de
surfers hun surfboarden in de bus konden stallen zonder de bekleding te ruïneren. Daarnaast bleef er
voldoende plek om in de bus te kamperen – of om gewoon te blijven chillen op het strand en te
genieten van een biertje bij zonsondergang.
In de late jaren ‘60 en begin jaren ‘70 werd de VW bus populair bij hippies. De hippiebeweging werd
verliefd op de bus om een paar redenen. Hij was goedkoop te onderhouden, makkelijk in gebruik, en
groot genoeg om in te leven.
De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto’s ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. Van de Volkswagen Kever zijn van 1937 tot 2003 meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd. Daarmee is hij de langst en de meest geproduceerde wagen op eenzelfde platform.
De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche – die van Adolf Hitler opdracht kreeg een auto voor het volk te maken – werden samengebald. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. Volgens anderen zou de Hongaar Josef Ganz de ontwerper zijn. Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept “Kever”.
De kenmerkende viercilinderboxermotor van de Kever, die achter in de auto is geplaatst, werd ontworpen door Franz Reimspiess. Hitler maakte het mogelijk tot productie over te gaan, maar door de oorlogsindustrie was er weinig mogelijkheid om de Kever als volksauto te introduceren. Het concept werd meer als propagandamiddel gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt van de grond.
De eerste prototypen hadden geen achterruit. Bij het testen werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers wel Brilkevers genoemd.
Tot op de dag van vandaag staat de klassieke bus en de Kever uit de 60´er jaren symbool voor vrijheid, kult en eenvoud. Met een topsnelheid van 80 km/u ben je ´King of the Road´! De magische
aantrekkingskracht van deze voertuigen tovert bij iedereen een lach op het gezicht. Het rijden in een bus of Kever geeft nog steeds een onbeschrijflijk gevoel van vrijheid. Dat gevoel maakt @VANture
voor iedereen toegankelijk.